بازگشت به صفحه نخست

سفرنگاری تور نوروز در بخارا ،فروردین ۱۳۹۷ - ترکمنستان ، ازبکستان و تاجیکستان

یکشنبه ٢٧ اسفند ٩۶ / روز اول سفر

از مشهد تا باجگیران به دلیل بارش باران و لغزنده بودن جاده با حوصله بیشتر و سرعت کمتر در حدود ۴ ساعت طی شد.

۶٠ کیلومتر پایانی مسیر بسیار زیبا و کنار جاده پوشیده از برف بود . از منطقه امام قلی و روستای دربادام گذشتیم و به مرز زمینی رسیدیم.

تشریفات مرز زمینی نزدیک به ٣ ساعت طول کشید …

از جمله شرایط مرز زمینی :

- پرنده پر نمی زد و حسابی سوت و کور بود

- وجود دستگاه پرداخت الکترونیک عوارض خروج از کشور زمینی ( ٢۵ هزار تومان ) که بیشتر با ملی کارت سازگار بود

- حساسیت شدید مرز ترکمنستان در مورد به همراه نداشتن قرصهای استامینفون ، سرما خوردگی و مسکن

- پروسه طولانی چک کردن ویزا ، دریافت ١۴دلار علاوه بر ۵۵ دلار پرداختی از قبل بابت صدور ویزا و گشتن وسایل

طی کردن فاصله مرز زمینی تا شهر عشق آباد در حدود ۴۵ دقیقه طول کشید.

بازدید از شهر نسا (پایتخت قدیمی اشکانیان )، صرف ناهار در یک مرکز خرید و بازدید از بزرگترین مسجد آسیای مرکزی

ازجمله برنامه روز اول ما در عشق آباد پایتخت ترکمنستان بود . از جمله شرایط عشق آباد :

- ارزش هر منات معادل ۴٠٠ تومان بود . به طور مثال  غذای اسکندر کباب ٣٠ منات ، معادل ١٢٠٠٠تومان بود.

- از ساعت ١١ شب به بعد اجازه تردد در شهر وجود نداشت

- فروش و سرو نوشیدنی الکلی در همه جای شهر مرسوم نبود

- امکان دسترسی به اینترنت بسیار محدود بود و تلگرام فیلتر بود

- شهر یکپارچه تشکیل شده بود از ساختمانهای نوساز شیک با نمای مرمر سفید و به دور از هویت و اصالت شهری

دوشنبه ٢٨ اسفند ٩۶ / روز دوم سفر

پس از دیدن موزه ملی شهر عشق آباد و دیدن بخشهایی از فضاهای شهری راهی استان ماری یکی از پنج استان ترکمنستان شدیم که عبارتند از : بالکان ، ماری ، آخال ، داش آغوز ، لباب

پس از طی ۴ ساعت ، ناهار را در یورتهای ترکمنی در تجن خوردیم و بعد از ٢ ساعت به ماری رسیدیم.

ماری نسبت به عشق آباد از جنب و جوش و رفت و آمد بیشتری برخوردار بود.

سه شنبه ٢٩ اسفند ٩۶ / روز سوم سفر

پس از  رفتن به بایرامعلی و دیدن آثار مرو قدیم حدود ۴ ساعت بعد به چارجو رسیدیم و پس از صرف ناهار و عبور از جیحون یا آمودریا به مرز رسیدیم.

در ابتدای مرز اجازه عبور گروهی با اتوبوس داده نشد و با ماشین و نفرات ۴ تایی به گمرک رسیدیم.

تشریفات مرز زمینی ازبکستان خیلی سریع و بی حاشیه انجام شد و وارد خاک ازبکستان شدیم. پس از حدود ٢ ساعت به بخارای شریف رسیدیم . پس از دیدار شبانه با لب حوض و اقامت در هتل فاتیما ، به استقبال لحظه تحویل سال نو رفتیم.

چهارشنبه ١ فروردین ٩٧ / روز چهارم سفر

به دیدار بخارای شریف رفتیم و پس از دیدن ارگ بخارا برای صرف ناهار به آشخانه آزاده خانم رفتیم و آش بخارا ( پلو چرب با گوشت ، نخود ، کشمش )خوردیم.

پس از کمی وقت آزاد جهت خرید صنایع دستی در بازار بخارا به تماشای رقص ازبکی در مدرسه مادرخان نشستیم.

پنجشنبه ٢ فروردین ٩٧ / روز پنجم سفر

از مقبره بهاءالدین نقشبند و ستاره ماه خاصه دیدن کردیم و ناهار در رستوران اسماعیل صرف شد.

از بنای آرامگاهی زیبا و کم نظیر امیر اسماعیل سامانی دیدن کردیم و همچنین از چشمه ایوب و بازار میوه و خشکبار دیدن کردیم

جمعه ٣ فروردین ٩٧ / روز ششم سفر

پس از دل کندن از بخارای شریف راهی سمر قند چو قند شدیم. پس از مسافت ١ ساعت به شهر گیژدوان رسیدیم و با هنر سفالگری آقا عبداله آشنا شدیم.

یک ساعتی مهمان هنر ایشان و اهالی منزل شدیم و دوباره پای در مسیر گذاشتیم. فاصله بخارا تا سمرقند در حدود ۵ ساعت بود . قبل از سمرقند از مقبره امام بخاری از جمله جمع آوران حدیث دیدن کردیم. به محض ورود به سمرقند ناهار در رستوران کریم بیک صرف شد و به هنگام عصر به دیدن گور امیر تیمور رفتیم. پس از استراحت مختصری در هتل به تماشای نمایش المیراث نشستیم که فولکلور معرفی دوره های مختلف تاریخی با لباسهای بسیار زیبا بود.

شنبه ۴ فروردین ٩٧ / روز هفتم سفر

به دیدار میدان ریگستان رفتیم و از مدرسه های الغ بیک ، طلاکاری و شیرداری دیدن کردیم.

نکته جالب توجه این که در ازبکستان به شیر می گویند پلنگ ، به پلنگ می گویند ببر و به ببر می گویند شیر.

از جمله نمادهای شهر سمرقند ، نان سمرقندی و ببر می باشد که خودشان می گویند شیر. همچنین عسل ازبکستان و به خصوص سمرقند از معروفیت خاصی برخوردارست .

پس از دیدار با مجموعه ریگستان به دیدار مسجد بی بی خانم رفتیم ، همچنین از بازار سمرقند و بنای حضرت خضر دیدن کردیم. مقبره رییس جمهور قبلی ازبکستان ، اسلام کریم اف که در سال ٢٠١٨ فوت شد در بخشی از بنای حضرت خضر قرار دارد. برای صرف ناهار میهمان یک خانه سمرقندی شدیم و با غذاهای مختلف سمرقندی پذیرایی شدیم.

پس از صرف ناهار به دیدار مجموعه شاه زنده رفتیم و پس از آن از کارگاه کاغذسازی سمرقند دیدار کردیم.

یکشنبه ۵ فروردین ٩٧ / سفرنگاری روز هشتم سفر

از کارگاه فرش بافی و سوزن دوزیهای نفیس دیدن کردیم و پس از آن به دیدار رصدخانه میرزا الغ بیک نوه امیر تیمور رفتیم.

پس از خرید کمی آب و نان سمرقندی به عنوان توشه سفر پا در راه جاده تاشکند گذاشتیم و سمرقند چو قند را ترک گفتیم.

ساعت ١١ از سمرقند حرکت کرده و در ساعت  ۵ بعدازظهر به تاشکند رسیدیم. در میانه راه یک ساعتی توقف کرده و ناهار خوردیم.

در ازبکستان هزینه خورد و خوراک بسیار مناسب بود به طور مثال یک وعده ناهار خوب در حدود ٣٠ هزار سوم بود که معادل ١٨هزار تومان می شود.

به محض ورود به تاشکند کمی در خیابانهای اطراف هتل قدم زدیم و اوقات خوشی در یکی از رستورانهای شهر سپری شد.

دوشنبه ۶ فروردین ٩٧ / سفرنگاری روز نهم سفر

امروز از محدوده برج تلویزیونی تاشکند دیدن کردیم. در کنار رود چرچیک با بنای یادبودی دیدار کردیم که محل کشته شدن

١١٠ هزار انسان بی گناه در جریان کشتارهای استالینی سالهای ١٩٣٨ تا ١٩۴١ بود.

محلی نزدیک به ریل قطار را انتخاب کرده بودند تا به هنگام تیرباران این همه انسان بی گناه صدا به صدا نرسد.

در ادامه گشت و گذار پس از مشاهده بنای یادمان زلزله سال ١٩۶۶ تاشکند به دیدارمجموعه خسته امام  و قرآن ١۴٠٠ ساله عثمان رفتیم.

پارک مستقلیک و یادمانهای مادر میهن جدید و قدیم از جمله گشت و گذارهای امروز شهر تاشکند بود.

متاسفانه امروز برای یکی از همسفران خیلی نازنین حادثه ای پیش آمد که کار به گرفتن عکس و گچ گرفتن دست ایشان در بیمارستان رسید.

سه شنبه ٧ فروردین ٩٧ / سفرنگاری روز دهم سفر

امروز صبح متوجه شدیم که کنفرانس صلح افغانستان با حضور دیپلماتهایی از جمله آقای ظریف در شهر تاشکند در حال برگزاری است . این نشست درست درمحل بازدید ما از موزه تیمور شهر تاشکند صورت می گرفت.

پس از بازدید سری به مرکز خرید دروازه سمرقند زدیم و ناهار در آنجا صرف شد.

پس از طی مسافتی حدود یک ساعت و چهل و پنج دقیقه به مرز زمینی ازبکستان و تاجیکستان به نام اویبک رسیدیم.

تشریفات مرز در حدود دو ساعت زمان برد.

پس از وارد شدن به خاک تاجیکستان پس از طی زمانی حدودا یک ساعت و نیم به شهر خجند رسیدیم و پس از صرف شام در هتلمان واقع در مجموعه دولتی بهارستان اقامت گزیدیم.

چهارشنبه ٨ فروردین ٩٧ / سفرنگاری روز یازدهم

امروز به تماشای خجند نشستیم. از پنجشنبه بازار و مجموعه شیخ مصلح الدین دیدن کردیم .

سری به موزه شهر خجند زدیم و از یادمان کمال خجندی شاعر پارسی زبان قرن هشتم دیدن کردیم.

پس از دل سپردن به امواج آرام سیر دریا و دیدن مجسمه بلند قامت لنین ، سری به کاخ ارباب زدیم.

فردا صبح اول وقت راهی پنجکنت خواهیم شد و در میانه راه به  دیدار آدم الشعرا ، رودکی گرانقدر خواهیم رفت.

پنجشنبه ٩ فروردین ٩٧ / سفرنگاری روز دوازدهم

صبح اول وقت آماده حرکت به سوی پنجکنت شدیم. همه جا در شهر خجند آب و جارو شده بود و طول مسیر پر از دختران و پسران دانش آموز با لباسهای رنگی و پرچم تاجیکستان بود چرا که قرار بود رئیس جمهور تاجیکستان ، امام علی رحمان بر خلاف مسیر ما از پنجکنت به خجند بیاید.

دیشب از تلویزیون تاجیکستان دیدیم که مراسم نوروزی با شکوهی با حضور وی در پنجکنت برگزار شد و چنان به وجد آمد که در پایان گفت امشب ده سال جوان شدم و همچنین وعده اجرای مجدد مراسم را برای فردا شب در پنجکنت داد که ما را حسابی خوشحال کرد.

فاصله خجند تا پنجکنت ۴ ساعت است . مسیری پر پیچ و خم ، کوهستانی و در عین حال فوق العاده زیبا . پس از اتفاقاتی که خدا رو شکر به خیر گذشت از کنار رود و دره زیبای زرافشان هم گذشتیم . بنا بر برنامه ای که داشتیم سر راه به پنج رود رفته و به زیارت آدم الشعرا حضرت رودکی شرف یاب شدیم.

حال خوشی دست داد و شعر و آوازی شیرین بر سر مزارش که در روستا و دره ای بسیار زیبا و سرسبز واقع شده در گرفت.

قبل از رسیدن به هتلمان در پنجکنت ، ناهار صرف شد و بلافاصله پس از مستقر شدن در هتل راهی استادیومی شدیم که وعده اجرای مراسم نوروزی در آن داده شده بود.

اما پربودن استادیوم و ازدحام شدید جمعیت در تنها ورودی مجموعه، مانع از حضور ما در مراسم شد و رایزنی ها با پلیس و مسوولین امنیتی هم به جایی نرسید و دست از پا درازتر به هتلمان بازگشتیم.

جمعه ١٠ فروردین ٩٧ / سفر نگاری روز سیزدهم

امروز صبح از موزه رودکی شهر پنجکنت دیدن کردیم و پس از آن از هیکل لایق شیر علی ، شاعر پر آوازه تاجیک دیدن کردیم. این هیکل دو روز پیش رسما توسط رئیس جمهور رونمایی شد.

از جاده کوهستانی و بسیار زیبای پنجکنت به دوشنبه عبور کرده و پس از طی زمانی در حدود چهار ساعت و نیم به شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان رسیدیم.

قبل از رسیدن به دوشنبه در منطقه ورزاب ناهار صرف شد.

پس از استقرار در هتل اطلس شهر دوشنبه و استراحتی مختصر ، گشتی کوتاه در شهر زدیم و از مجموعه هیکل های  مشاهیر فرهنگی و صدر الدین عینی و ماکسیم گورکی دیدن کردیم.

سری به باغ استاد رودکی زدیم و عکسی به یادگار با هیکل امیر اسماعیل سامانی گرفتیم.

در پایان از هیکل صدرالدین عینی دیدن کردیم و پس از پیاده روی در خیابان با صفای رودکی با درختهای چنار زیبا و سر به فلک کشیده ، راهی هتل شدیم.

شنبه ١١ فروردین ٩٧ / سفرنگاری روز چهاردهم

امروز صبح از کتابخانه شهر دوشنبه دیدار کردیم. متاسفانه امکان بازدید از موزه ملی میسر نشد به دلیل این  که بنا بر قوانین خاص خودشان آخرین شنبه ماه را جهت نظافت تعطیل کرده بودند. پس از صرف ناهار راهی تپه حصار شدیم.

امروز فرصتی دست داد تا کمی در شهر دوشنبه قدم بزنم که حدودا ۵ ساعتی شد.

از تابلوی قدیمی خیابان تهران عکسی به یادگار گرفتم و سری به مرکز موسیقی شهر دوشنبه زدم و از یک رستوران زیبای اوکراینی هم دیدن کردم.

در آخرین شب سفر به رستوران بخارا رفتیم و سالگرد ازدواج دو تا از همسفران نازنینمان را جشن گرفتیم.

فردا صبح با پرواز به تهران باز می گردیم.

ارسال نظر

نام:
ایمیل (نمایش داده نخواهد شد):
وب سایت:

برای جلوگیری از فرستادن هرزنامه،‌کاراکتر های روبرو را در زیر وارد نمایید در صورت ناخوانا بودن اینجا را کلیک کنید
Click to hear an audio file of the anti-spam word