بازگشت به صفحه نخست

سفرنگاری تاجیکستان / نوروز ۱۳۹۶

توجه : عکسهای مرتبط با این سفر به زودی روی سایت بارگذاری خواهد شد.

این سفر بسیار به یادماندنی به همراه ۱۶ مسافر باذوق  و خوش سفر از تاریخ چهارشنبه ۲۵ اسفند ۹۵ شروع و در تاریخ پنجشنبه ۳ فروردین ۹۶ به پایان آمد.

چهارشنبه ۲۵ اسفند ۹۵ :

پرواز از فرودگاه مهرآباد تهران به مشهد با شرکت هواپیمایی آسمان / اقامت شبانه در هتل هاترا مشهد / صرف شام و استراحت

پنجشنبه ۲۶ اسفند ۹۵ :

پرواز صبح هنگام از فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد به شهر دوشنبه پایتخت کشور تاجیکستان با شرکت هواپیمایی آسمان.

خلبان پرواز چنین گفت :

وقت بخیر مهمانان گرامی ، شرکت هواپیمایی آسمان ، خلبان پرواز اربابی و سایر همکاران ورود شما را به هواپیمای جت فوکر ۱۰۰ خوش آمد می گوید. شماره پرواز ۶۵۳۷ به مقصد شهر دوشنبه ، مدت پرواز یک ساعت و پنجاه دقیقه و ارتفاع ما ۳۵ هزار پا از سطح آبهای آزاد ، دمای بیرون هواپیما منفی ۵۷ درجه

از جنوب حرم امام رضا علیه السلام شروع به اوج گرفتن می نماییم. گردشی به راست خواهیم داشت و از کلیدور شرقی به سمت کشور ترکمنستان ، شهرهای سمرقند و ترمذ در کشور ازبکستان و در نهایت شهر دوشنبه در کشور تاجیکستان پرواز خواهیم کرد.

آخرین اطلاعات هواشناسی : بادی آرام ، ابرهای مختصر و دمای شهر دوشنبه ۱۲ درجه بالای صفر .

- نشستن به موقع هواپیما در فرودگاه شهر دوشنبه

- هوا بسیار مطبوع و دلپذیر بود . به لحاظ زمانی یک ساعت و نیم از ساعت رسمی ایران جلوتر بودند (با یک ساعت جلو کشیدن ساعت در ایران این اختلاف به نیم ساعت رسید ) / در فرودگاه و پلیس گذرنامه هیچ فرم خاصی پر نشد ، تحویل بار و ورودمان به سادگی صورت گرفت / مجسمه ای در محوطه بیرون فرودگاه به چشم می خورد که از مجسمه های مشهور شهر بود .

- برای تبدیل پول به بانکی در خیابان رودکی مقابل چایخانه راحت رفتیم / هر صد دلار معادل ۸۲۰ سامانی معاوضه شد (هر سامانی حدودا معادل ۵۰۰ تومان) / سیم کارت یکی از شرکت های معروف به نام مگافون در حدود ۱۵ سامانی که با احتساب هزینه شارژ و بسته اینترنتی نهایتا در حدود ۵۰ سامانی معادل ۲۵ هزار تومان آب می خورد.

- حرکت از دوشنبه به سمت پنجکنت در مسیری بسیار زیبا ، کوهستانی و برف گیر . تاجیکستان را سرزمین کم زمین می نامند چرا که ۹۳ درصد از آن را کوههای بلند مرتبه ارتفاعات پامیر در برگرفته است / برای صرف ناهار توقفی در منطقه بسیار زیبا و ییلاقی ورزاب داشتیم / از تونل ایرانی ها و دره زرافشان گذشتیم . آنجا بود که این موسیقی تاجیکی تمام فضای ذهنی مرا به خود مشغول کرد : کبک خوش رفتار به قربانت شوم ، شانه بر زلف زرافشانت شوم / پس از طی مسافتی در حدود ۵ ساعت به پنجکنت رسیدیم و در هتل بسیار صمیمی و دوست داشتنی سغد مستقر شدیم به مدیریت حاج مقصود معروف به سوپر حاجی….

جمعه ۲۷ اسفند ۹۵ :

سوپر حاجی بسیار انسان شریفی بود و فضای دلنشین و دلچسبی را برای پذیرایی از مهمانها فراهم آورده بود. بسیار خوش ذوق و اهل شعر و شاعری بود. برایمان از اشعار خیام می خواند و از دوستیش با شاعر مشهور تاجیک ، لایق شیرعلی سخن می گفت.

خوب خاطرم هست که این رباعی در ردیف خیام را برایمان از لایق شیرعلی خواند :

چندان نخورم باده که گردم بی یاد

نعره نکشم که زندگی داد ، نداد

ننگ است به مستی شهره گشتن اما

هر کس که چو خیام خورد نوشش باد

- از همان بدو ورود به کشور تاجیکستان ، سرزمین کم زمین ، بنایمان را گذاشتیم به یادگیری لغات تاجیکی که در مکالمه های روزمره یاد می گرفتیم که در طی این سفرنگاری به تعدادی از این کلمات اشاره خواهم کرد.

- در گشت روزانه خود در پنجکنت ، از مجسمه ها یا به قول خود تاجیکها ” هیکل ” امیراسماعیل سامانی ، لایق شیر علی و لنین دیدن کردیم. همچنین در یک تجربه بسیار در خور توجه مهمان تنها دانشگاه خصوصی تاجیکستان ، دانشگاه آموزگاری پنجکنت شدیم. رشته های مختلفی در این دانشگاه تدریس می شد و هزینه تحصیل سالیانه در آن ۲۱۰۰ سامانی معادل حدودا یک میلیون تومان بود. در ادامه گشت روزانه خود از موزه رودکی دیدن کردیم.

موزه ای که در جلوی آن هیکل رودکی به زیبایی به چشم می خورد. این موزه تالارهای متعدد داشت که به معرفی آثار باستانی منطقه پنجکنت ، فرهنگ و آیین مردم تاجیکستان ، معرفی آثار رودکی و معرفی مشاهیر و شخصیت های ملی کشور تاجیکستان می پرداخت که در نوع خود موزه ای زیبا و قابل توجه بود.

- در حوالی ظهر به هتل بازگشتیم و پس از جمع آوری وسایل و خداحافظی از سوپر حاجی ، راهی پنج رود و مزار رودکی شدیم. پس از طی مسیری حدودا دو ساعته درجاده ای بسیار زیبا در عین حال نامناسب به لحاظ اسفالت به روستای بسیار زیبا و چشم نواز پنج رود ،‌زادگاه آدم الشعرا ، رودکی رسیدیم و با دیدن مقبره این شاعر نامی به وجد آمده ، سر از پا نشناخته و دوان دوان خود را بر سر مزارش رساندیم.

- پس از خواندن کلی شعر و آواز بر سر مزار رودکی و خوردن ناهار مختصری در روستای پنج رود ، به سختی از آن مکان پر حس و حال ، دل کنده و به مقصد خجند ، دوباره به دل جاده های پرپیچ و خم و زیبای کوهستانی زدیم. در بین راه توقفی در روستای دردر داشتیم و از مسجدی بسیار زیبا با قدمتی در حدود ۱۶۰ سال دیدن کردیم. همچنین با دانش آموزان بسیار مودب مدرسه کوچکی در روستا به قول تاجیکها گپ زدیم و از تعدد اشعار بسیار زیبای فارسی که همه را حفظ بودند و به زیبایی می خواندند شگفت زده شدیم.

- در ناحیه ای با عنوان عینی بنزین زدیم ، از هتل چینیها گذشتیم و پس از پیمودن مسیری حدودا ۶ ساعته به خجند رسیدیم و در ۲۰ کیلومتری خجند در یک مجموعه اقامتی بسیار زیبا با نام بهارستان در کنار دریاچه قایراقوم سکنی گزیدیم.

شنبه ۲۸ اسفند ۹۵ :

-  بیشتر همسفرا صبح زیباشون رو با پیاده روی کنار دریاچه قایراقوم آغاز کردن و پس از صرف صبحانه آماده گشت شهری خجند شدند.

- از کاخ زیبای ارباب دیدن کردیم و در محوطه زیبای آن با دختران و کودکان تاجیکی که برای ضبط برنامه های نوروزی آمده بودند گپ دوستانه ای زدیم و به خواندن شعر و آواز مشغول شدیم. سر خوش و نغمه خوان راهی بازار خجند شدیم . در کنار ورودی بازار زیبای خجند ، مسجد شیخ مصلح الدین هوش از سرمان برد و محو تماشایش شدیم. بازار خجند بازار بزرگ و زیبایی بود و همه جور اقلام و مایحتاج زندگی در آن به فروش می رسید. میوه ، خشکبار ، گوشت ،‌مواد پروتئینی ، مواد خوراکی ، لوازم منزل ، لوازم التحریر ، پوشاک و … مزه خربزه خشک شده و یک نوع پیراشکی خیلی برایمان ماندگار شد و همچنین انواع نان گرم و تازه.

- برای صرف ناهار به رستوران زیبایی رفتیم که در بخشی از سقف رستوران ، مسیر جاده ابریشم به چشم می خورد. این نکته را همینجا عرض کنم که خورد و خوراک در کشور تاجیکستان بسیار ارزان و مناسب می باشد و شما با پرداخت ۲۰ تا ۳۰ سامانی (کمتر از ۵۰ هزار تومان) یک وعده ناهار و یا شام خیلی خوب را در رستوران ، نوش جان می فرمایید.

- پس از صرف ناهار به تماشای هیکل لنین رفتیم که گفته می شد یکی از بزرگ ترین هیکلهای لنین در منطقه آسیای مرکزی می باشد. پس از آن جای همه دوستان سبز به کنار رود سیر دریا (سیحون) رفتیم و در اندیشه ها و اشعار زیبا غرق شدیم.

بوی جوی مولیان آید همی ، یاد یار مهربان آید همی …

- به منطقه ای رفتیم که از آن به عنوان باغ ملی یاد می شد. منطقه تفریحی بسیار زیبا و پرطراوات. از کنار موزه خجند که در آن زمان بسته بود و ورودیش در قالب ارگ و دروازه قدیم شهر بود گذشتیم و از موزه مختصر و مفید باستان شناسی خجند دیدن کردیم.

پس از آن به سمت یادبود کمال خجندی رفتیم که فضای بسیار تاثیر گذار با حال و هوای خوشی بود. هیکلی از کمال خجندی و بنای یادبودی از وی به چشم می خورد که در درون آن جعبه چوبی کوچکی قرار داشت که خاک تربتش در تبریز ایران زمین در آن قرار داشت. همچنین در فضای بیرونی محوطه بر روی پلی مشرف به سیردریا ، سردیس ۶ نفر از مشاهیر خجند و تاجیکستان به چشم می خورد که یکی از آنها مربوط به مهستی خجندی بود.

یکشنبه ۲۹ اسفند ۹۵ :

- صبح اول وقت به مقصد شهر دوشنبه پایتخت کشور تاجیکستان ، باز هم دل به جاده های زیبا و کوهستانی زدیم. در میان راه دیداری با شهر استرافشان داشتیم و از مسجد زیبای کک گنبذ ، قلعه استرافشان و مسجد شاه دیدن کردیم. همچنین ناهار در همان استرافشان و در یک رستوران سلف سرویس با عنوان فراوان صرف شد.

- مسیرهای پربرف و زیبای کوهستانی ،‌خاطرات روز اول سفر را برای ما تداعی می کرد و پس از مسافتی حدودا ۶ ساعته به شهر دوشنبه رسیدیم و در هتل چهار ستاره بسیار زیبا و با کیفیت اطلس ، سکنی گزیدیم. جلوی در هتل ، اتوبوس زیبایی به چشم می خورد که متوجه شدیم متعلق به تیم ملی فوتبال کشور تاجیکستان می باشد که اعضای تیم نیز در آن هتل اقامت داشتند.

پس از استراحتی مختصر ، گشتی شبانه در شهر دوشنبه زدیم و با قدم زدن در زیباترین و معروف ترین خیابان شهر دوشنبه یعنی رودکی ، از میدان استقلال ، هیکل امیر اسماعیل سامانی و صدرالدین عینی دیدن کردیم.

دوشنبه ۳۰ اسفند ۹۵ :

- پس از استراحتی جانانه و صرف صبحانه برای گشت شهری رفتیم. از میدان استقلال و هیکل امیر اسماعیل سامانی در روز دیدن کردیم و به تماشای نشان استقلال ، باغ پرچم و باغ رودکی رفتیم.

داخل  کتابخانه ملی شهر دوشنبه شدیم و از آن دیدن کردیم. همچنین از مراسم رقص و آوازی که در جلوی کتابخانه به مناسبت فرارسیدن نوروز و بهار طبیعت ، تدارک دیده شده بود لذت بردیم و در قالب غرفه های زیبای خوراکی و صنایع دستی ، با بخشی از فرهنگ و آیین نوروزی تاجیکها آشنا شدیم و از دیدن آن همه تنوع رنگ در لباسهای زیبایشان مسرور شدیم.

- ناهار در رستورات ترکی اسکندر صرف شد که رستوران بزرگ و باکیفتی بود. عصر هنگام نیز به پیاده روی و قدم زدن در شهر دوشنبه پرداختیم. از هیکل صدرالدین عینی از جمله مشهور ترین چهره های ملی کشور تاجیکستان و بنیانگذار ادبیات نوین تاجیکی که نقش بسیار مهمی در حفظ و اشاعه زبان شیرین پارسی داشت و رنجها و ملامتهای بسیار در این راه کشید ، دیدن کردیم و کمی بیشتر با اندیشه هایش آشنا شدیم.

در ادامه ، عده ای از فضای چایخانه راحت در خیابان رودکی بهره مند شدند و عده ای از همسفران نیز به گشت و گذار و خرید در بازارهای زیلونی (شاه مقصود) و صدبرگ ، مشغول شدند.

سه شنبه ۱ فروردین ۹۶ :

- تاجیکها صرفا لحظه تحویل سال را جشن نمی گیرند. بلکه در آستانه بهار و با فرار رسیدن نوروز ، جشنها ، رقصها ، آوازها و مراسم متنوع و شادی را در مکانهایی از فضای شهری و روستایی در جای جای کشور خود تحت عنوان نوروزگاه برپا می نمایند.

معمولا مهمترین این مراسم ها در روز نخست نوروز با حضور رییس جمهورشان هر بار در منطقه ای برگزار می شود که آن منطقه مملو از برگزاری جشنها و مراسم نوروزی می شود. نوروزگاه رسمی ۹۶ در شهر نزدیکی کنار دوشنبه به نام تورسون زاده برگزار شد.

- با توجه به ترافیک و شلوغی احتمالی مسیر ، ساعت ۶ صبح از هتل زدیم بیرون. در همان اوایل صبح شهر دوشنبه یکسره پر از شور و شوق و شادی بود. کالسکه های زیبایی با اسب در شهر حرکت می کردند که در آن نقاره زنان و طبل چیها نوید آمدن نوروز را می دادند. همچنین بنا به رسم تاجیکها ، تازه عروسان سوار بر این کالسکه ها بودند. گروههای رقص و آوازی همه جا به چشم می خوردند.

- در طول مسیر و در دو طرف جاده ، پلیس ، سربازان و نیروهای امنیتی  بسیار زیادی با توجه به حضور رییس جمهور به چشم می خوردند. همچنین دختربچه های زیبایی با لباسهای شاد رنگی و گروههای رقص و آواز برای استقبال از رییس جمهور به چشم می خوردند. به هر شکل خود را به استادیوم ورزشی رساندیم که محل برگزاری مراسم بود که متاسفانه با توجه به تلاشهایی که صورت گرفت و پیگیری خود تاجیکها ، امکان ورود ما به مراسم میسر نشد چرا که باید برای حضور در مراسم ، پاسپورت تاجیکی و دعوت نامه رسمی می داشتیم.

به هر شکل از آن منطقه بازگشتیم و در میان راه برای دیدن مسابقه بزکشی به یکی از روستاها رفتیم. تجربه بسیار کم نظیری که باید می بودید و می دیدید. در جایی از مسیر روستا از ماشین پیاده شدیم و همراه با جمعیت انبوه و مشتاق دوان دوان از مسیر رودخانه ای گذشتیم و خود را بر فراز تپه هایی رساندیم که جمعیت انبوهی در بالای آن به تماشای مسابقات کشتی و بزکشی نشسته بودند. تا چشم کار می کرد جمعیت بود و خیل مشتاقان. ما خیلی هنوز متوجه داستان نشده بودیم . نگو هنگامی که در زمین همواری به تماشای اسبهای بسیار بزرگ و قوی هیکل مشغول بودیم در واقع در بخشی از میدان مسابقه بودیم .

مسابقه بزکشی از این قرار بود که لاشه بز یا گوساله ای را در آب می خوابانند تا حسابی سنگین شود. شرکت کنندگان در مسابقه سوار بر اسب ، تلاش می کنند این لاشه را از چنگ هم درآورده و به سمت دروازه ای منتقل کنند تا برنده مسابقه باشند. در حال حاضر این مسابقه بیشتر در کشورهای تاجیکستان و افغانستان برگزار می شود و جالب است بدانید جایزه آن یک اتوموبیل بود.

درست در لحظه ای که اسبها به دنبال سواری که لاشه را گرفته و به تاخت به سمت دروازه می رفت و حداقل ۳۰۰ اسب سوار دیگر در میدان به سمت او حمله ور شده بودند ، به عمق داستان و خطرات احتمالی که ما را تهدید می کرد پی بردیم.

- از دیدن مسابقه بزکشی دل کندیم و راهی منطقه بسیار زیبایی به نام حصار شدیم و از کاروانسرا ، مدرسه و قلعه زیبای آن دیدن کردیم . همچنین قبل از رسیدن به منطقه حصار در یک رستوران زیبا در فضایی ییلاقی مشغول صرف ناهار شدیم و کمی هم سمنو هم زدیم .

چهارشنبه ۲ فروردین ۹۶ :

- از پارک بسیار زیبای غلبه و طبیعت زیبایش دیدن کردیم و در محل یادبود شهدای جنگ جهانی دوم حاضر شدیم.

- از موزه ملی تاجیکستان در تالارها و طبقات مختلف بازدید کردیم و در واقع تاریخ ایران فرهنگی را مرور کردیم.

- از تندیس ستاره های شعر و ادبیات نظیر حافظ و سعدی و رودکی و … دیدن کردیم. همچنین از هیکل گورکی و عینی ،  ابن سینا و فردوسی در ناحیه ای با عنوان فردوسی دیدن کردیم.

- ناهار در رستورانی در کنار ساختمان اپرا باله صرف شد.

- عصر هنگام نیز به تماشای کاخ بسیار زیبا و متحیر کننده نوروز رفتیم.

پنجشنبه ۳ فروردین ۹۶ :

- راهی فرودگاه شدیم . تشریفات خروج به سادگی ورودمان نبود. از گیت های مختلف امنیتی گذر کردیم تا در آستانه سوار شدن به هواپیما قرار گرفتیم. هواپیما به موقع پرواز کرد و به موقع در مشهد مقدس به زمین نشست. در فرصتی که تا پرواز بعدی به سمت تهران داشتیم ، راهی توس شدیم و بر سر مقبره فردوسی ، اخوان ثالث و عماد خراسانی حاضر شدیم.

ارسال نظر

نام:
ایمیل (نمایش داده نخواهد شد):
وب سایت:

برای جلوگیری از فرستادن هرزنامه،‌کاراکتر های روبرو را در زیر وارد نمایید در صورت ناخوانا بودن اینجا را کلیک کنید
Click to hear an audio file of the anti-spam word